Logga in så kan du:

• Se och betala din resa

• Beställa tillval

• Ändra kontaktuppgifter

• Se snö- och väderprognos för orten du bokat

• Läsa information inför avresa

• Boka skidskola och skiduthyrning

• Meddela önskemål och allergier


Allergi och matintolerans
Vid matintolerans eller allergier är det viktigt att ni anger detta till oss i god tid innan avresa. Anläggningen kan då anpassa mat och boende utifrån era behov.

Önskemål
Om du har specifika önskemål kan vi framföra detta till anläggningen, ett önskemål får dock aldrig förväxlas med ett krav eller löfte.

Resa med husdjur
Alla hundar som ska in i Norge ska vara behandlade mot rävens dvärgbandmask. Behandlingen ska ha genomförts av veterinär minst 24 och högst 120 timmar före ankomst till Norge. Ett alternativ är att hunden har behandlats minst två gånger med minst ett dygns och högst 28 dagars intervall före första inresa i Norge. Därefter behandlas den minst var 28:e dag.

Funktionsnedsättning
Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa som möjligt. För att kunna tillgodose detta är det mycket viktigt att vi vid bokningstillfället får reda på vilka specifika krav som ditt funktionshinder eller funktionsnedsättning ställer på en väl fungerande resa. Merparten av våra destinationer erbjuder anpassat boende mot förfrågan. På flera av våra destinationer finns "ledsagarskipass" där ledsagare får skipass utan kostnad mot uppvisande av ledsagarbevis. Hör med oss för vidare information.

Vid halt väglag
Tänk på att följa väderprognoserna noga inför avresa, på en del av våra resmål kan det krävas snökedjor vid sämre väder med snöfall. Detta gäller speciellt om man skall en bit upp på fjället. Rådgör gärna med oss innan avresa.

Vägtullar
Vägtullar förekommer på en del vägar i Norge. Registreringsskylten fotograferas och faktura sänds till bilens ägare. Fordon som inte är registrerade i Norge faktureras genom Euro Parking Collection plc (EPC) i London.

Privata vägar med "vägbom"
Det förekommer vägbommar på en del av våra orter om man skall köra en bit upp på fjället. Kostnaden varierar emellan 20-80:- (NOK) och kort accepteras vanligtvis som betalmedel. Vägbommarna är uppsatta av privata vägföreningar och vissa vägföreningar skickar en faktura till bilens registrerade ägare med en mindre fakturaavgift. Detta står utanför vår kontroll.

Vägbeskrivning till boende
Vägbeskrivning till ert bokade boende får ni tillsammans med nyckeln när ni checkar in på anläggningen.

Finns det täcke och kudde?
I alla våra boendealternativ finns en uppsättning täcke och kudde för det antal som stugan/lägenheten rymmer. Bäddantal för stugan/lägenheten som ni bokat finns angivet på era resehandlingar.

Vad innehåller ett linnepaket?
En linnepaket innehåller påslakan, lakan, örngott samt liten och stor handduk. Sängarna i lägenheten eller stugan är inte bäddade vid beställning av linnepaket. Detta gör man själv vid ankomst.

Vägbeskrivning till ort
Vägbeskrivning till orten ni skall besöka finns i era resehandlingar och under respektive ortsida på nordresor.se

Finns det barnstol/barnsäng i boendet?
Barnstol och barnsäng finns vanligtvis inte i boendet. På samtliga av våra boendealternativ finns möjlighet att beställa till barnsäng/barnstol mot kostnad innan avresa. Observera att täcke och kudde inte ingår vid förbeställning av barnsäng.

Finns det ved i lägenheten/stugan?
Ved finns inte i lägenheten eller stugan om ni inte beställt det. Det går att förbeställa ved genom att kontakta oss på 031-270050.


Behöver jag ta med mig resehandlingarna på resan?
Resehandlingarna är värdehandlingar som skall medtagas på resan och uppvisas i receptionen vid incheckning. Uppvisa resehandlingarna digitalt eller som utskrift.

Vart hämtas mina förbeställda skipass ut?
Uthämtning av skipass sker med hjälp av QR-koden som finns i era resehandlingar. Skipassen hämtas ut i en skipassautomat som finns i anslutning till skidcentret.

Incheckning under högsäsong
Observera att avvikelser från angiven incheckningstid kan förekomma under större ankomstdagar (påsklov, nyår, sportlov), detta gäller främst om ett större antal resenärer ankommer samtidigt och skall checka in, en viss fördröjning kan då ske på grund av köbildning vid incheckningen.

Slutstädning inkluderar ej hämtning av sopor
Observera att slutstädning inte inkluderar tömning av sopor vid boende med självhushåll. Sopor slängs på anvisad plats i anslutning till boendet. Det är inte tillåtet att lämna sopor utanför dörren till lägenheten/stugan vid avresa. Soporna skall slängas på närmaste miljöstation.

Avstånd inom hotell/lägenhetsanläggning
Ett par av våra hotell består av flera byggnader vilket kan innebära att du bor en bit ifrån från hotellets reception, badanläggning med mera.

Bilder
Lägenheten/hotellrummet som du bokat kan ha en annan utsikt jämfört med bilderna som finns på nordresor.se

Balkonger och altaner
Observera att balkonger och altaner inte skottas inför ankomst på en del boendealternativ. Hör med oss för information om ditt bokade boende.

Utrustning i lägenheter/stugor med självhushåll
Ett stort antal av våra stugor och lägenheter är privatägda. Interiör och utrustning skiljer sig ibland åt även om lägenheterna tillhör samma boendeanläggning. Vi specificerar i våra boendebeskrivningar utrustning som finns att tillgå i varje enskilt enhetsnummer. Riktlinjen är att om en specifik utrustning inte finns specificerad i boendebeskrivningen så saknar lägenheten/stugan denna utrustning.

Rent generellt så saknar många lägenheter och stugor i Norge torkskåp. Vid bokning av en privatägd enhet kan ägaren låst skidboden så att den inte är disponibel. Detta skiljer sig emellan varje lägenhet/stuga och om vi anger att det finns skidbod i boendebeskrivningen så är skidboden disponibel för dig som gäst. När det saknas information gällande skidbod i boendebeskrivningen så betyder det att ägaren låst skidboden eller att enheten saknar skidbod. För fullständig information om din bokade stuga/lägenhet är det alltid bäst att kontakta oss på 031-270050.

Mikrovågsugn
En del stugor och lägenheter på våra norska anläggningar saknar mikro trots att köket är fullt utrustat i övrigt. Mikro är inte lika vanligt förekommande i Norge jämfört med Sverige. Kontakta oss gärna innan avresa för mer information om mikro finns att tillgå i er bokade stuga eller lägenhet.

All inclusive
I våra paket med "All inclusive" ingår inte dryck till lunch eller middag då det enligt rådande lagstiftning är förbjudet att servera alkoholhaltiga drycker i obegränsad form inom Sverige samt i Norge. På hotell där det ingår lunchpaket gör man sitt personliga lunchpaket själv vid frukostbordet. Lunchpaket innefattar inte varm eller serverad mat utan företrädesvis bröd, pålägg. Vill man fylla en termos med kaffe så betalar man extra för detta direkt på hotellet.

Wi-Fi
En stor del av våra boendealternativ har gemensamt fritt Wi-Fi. Man skall dock ta i beaktande att när många är uppkopplade samtidigt kan det gå långsammare än vad man är van vid.

Fri surf i Norge
Sedan den nya EU-regleringen 2017 surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du inom EU/EES till samma pris som hemma i Sverige.

Vistas inte i skidanläggningen efter stängningstid
Pistmaskin som använder vajer kan medföra livsfara. När skidanläggningen är stängd är det en arbetsplats och det är inte tillåtet att vistas i anläggningen under dessa tider.
Se informationsfilm från SLAO

Stängda liftar/nedfarter
Nord-Resor frånsäger sig ansvar för stängda liftar eller nedfarter på grund av strömavbrott eller tekniska problem. Liftar/nedfarter kan vara stängda på grund av rådande väderförhållanden med mycket vind eller dimma under vissa dagar. Våra skidanläggningar följer föreskrivna säkerhetsbestämmelser.

Rökfritt
Samtliga av våra boendealternativ är rökfria. Vid överträdelse debiteras en avgift direkt från anläggningen.

Arrangemang och tävlingar
På våra orter kan vissa nedfarter påverkas av arrangemang och tävlingar, detta kan medföra att någon nedfart är avstängd för allmänheten under vissa dagar (främst helger). Vi försöker i största möjliga mån informera om inplanerade arrangemang vid bokning. Vid vissa tillfällen kan arrangemang inplaneras med kort varsel och detta står utanför vår kontroll.

Skiduthyrning
Rekommendationen är att alltid boka skidutrustning av en uthyrning belägen på orten man skall besöka. Om man hyr utrustning hemma så kan det innebära extra kostnader om någon utrustning inte passar eller går sönder.

Ski in - ski out via skidväg
Observera att skidvägar aldrig kan garanteras då skidvägarna är beroende av tillgången på natursnö. Kontakta oss gärna för mer information om ditt specifika boende.

Kvarglömda saker
Nord-Resor ansvarar ej för kvarglömda saker. Kvarglömda matvaror slängs av städpersonalen. Kontakta oss om du glömt värdesaker så kontakar vi anläggningen och undersöker om era värdesaker är upphittade av städpersonalen.

Skidskola
För att bli garanterad plats på respektive skidskola så rekommenderar vi bokning senast tre veckor före ankomst. Detta gäller speciellt under högsäsongsveckor som sportlov, påsklov och jullov.

Boende i flerfamiljshus
Oavsett tid på dygnet är det inte tillåtet att spela hög musik så att andra störs. Visa extra hänsyn mellan kl. 22.00 och 08.00. Vid störande ljudnivå från grannar, kontakta receptionen direkt på plats.

Borttappad nyckel
En förlorad nyckel kan efterfaktureras direkt från boendeanläggningen. Kostnaden varierar emellan 500 - 3.000:- (NOK/SEK) beroende på anläggningens nyckelhantering.

Senare utcheckning
I regel är det inte möjligt att senarelägga utcheckningen. I vissa undantagsfall är det möjligt med sen utcheckning om lägenheten/stugan/hotellrummet inte har ankommande gäster. Hör med receptionen på plats för mer information.

Förvaring av läkemedel på hotell
Har ni läkemedel som kräver kylförvaring kan ni förvara läkemedlet i hotellets restaurangkylar. På vissa hotell finns en mindre kyl på rummet. Hör med oss för vidare information.

Storlek på bastu
I vissa lägenheter och stugor så är bastun inte dimensionerad för det antal personer som inryms i boendet. Hör med oss för information angående ditt specifika boende.

Nyttjande av faciliteter och förvaring av bagage på avresedagen
Våra hotell erbjuder bagageförvaring om ni vill åka skidor på avresedagen efter utcheckning. Det är också tillåtet att nyttja allmänna faciliteter på hotellet under avresedagen (pool/duschar/omklädningsrum).

Laddningsstationer för elbil
Merparten av våra hotell har har laddningsstationer för elbil. Hör med oss för exakt information gällande hotellet du bokat.

Jourtelefon
Vid akuta ärenden finns vi tillgängliga på vårt journummer +46 31 334 37 49. Jourtelefonen är bemannad dygnet runt. På vardagar mellan 09.00-17.00 finns vi tillgängliga på +46 31 27 00 50.


Betalning av resa
Betalning sker på "Mina sidor". Inloggningsuppgifter medföljer i bekräftelsen vi skickar ut efter beställd resa. Betalning sker med VISA, Mastercard, Swish eller via bankgiro/OCR. Det går även bra att betala i vår butik på Energigatan 17D i Kungsbacka.

Vid bokning erläggs 25% av resans pris en vecka efter bokningstillfället. Resterande del erläggs 40 dagar innan avresa. Vid bokning senare än 40 dagar innan avresa gäller omgående betalning.

Vid avbokning tidigare än 42 dagar innan avresa återbetalas hela det inbetalda beloppet då öppet köp gäller till 42 dagar innan avresa på samtliga bokningar undantaget stugor/lägenheter med 14 bäddar eller fler.

Avbeställningsskydd
Vid många tillfällen har du redan ett avbeställningskydd i din kortförsäkring eller hemförsäkring. Det är dock upp till varje resenär att själv se över sina försäkringar. Tänk på att en del försäkringsgivare kräver att transport skall ingå i resans pris för att försäkringen skall vara gällande.

Om du skulle sakna avbeställningsskydd är det möjligt att komplettera din bokning med vårt avbeställningsskydd upp till en vecka efter bokningstillfället. Vid mindre än 60 dagar kvar till avresa måste avbeställningsskyddet beställas vid bokningstillfället. Se resevillkor för fullständig information gällande avbeställningsskydd.

Trygg bokning
Vi återbetalar alltid inställda resor inom 5 vardagar. Samtliga resenärer som fått sin resa inställd på grund av restriktioner kopplade till Covid-19 har erhållit återbetalning inom 5 vardagar.

Vi har som enda skidresearrangör i Sverige återbetalat våra resenärer inom 5 vardagar under Coronapandemin.

Vi har ordnat resegaranti hos Kammarkollegiet
Att vi har ordnat med resegaranti innebär att du kan få ersättning om någon del av din paketresa eller sammanlänkade researrangemang blir inställd om vi skulle drabbas av insolvens. Att vi har ordnat med resegaranti betyder att du har rätt till ersättning för den del av paketresan eller sammanlänkade researrangemanget som vi ansvarar för och som inte har fullgjorts.

Viktiga länkar
Kontrollera att vi har ordnat med resegaranti

Läs mer om resegaranti hos Kammarkollegiet


Det är viktigt att man som kund läser våra resevillkor innan avresa.
Våra resevillkor


Sedan 1 januari 2018 är skidåkning och skidskola godkända som friskvårdsaktiviteter.

Det här gäller friskvårdsbidraget för:
- Skipass/liftkort - Skidskola (under 1 000 kronor per tillfälle)

Vår hantering av kvitton
För att du ska kunna nyttja friskvårdsbidraget när du köper skipass behöver du ett kvitto där det framgår att du köpt skipasset samt kostnaden för detta. Kontakta oss om du önskar ett kvitto som underlag för friskvårdsbidraget. Kvittot specificerar vad kostnaden för ditt skipass är. Vi har möjlighet att skicka kvitto både innan eller efter din resa.

Belopp
Det maximala skattefria beloppet är 5 000 kronor per år. Det är din arbetsgivare som beslutar om beloppet på din arbetsplats och beloppet kan variera. Den ersättning du är berättigad till utbetalas tillsammans med lönen. Hör med din arbetsgivare för mer utförlig information.

Utbetalning
Generellt betalar arbetsgivaren ut friskvårdsbidraget det år du haft kostnaden, vilket år du haft kostnaden framgår på ditt kvitto.

Begär kvitto