På resmålet

Behöver jag ta med mig resehandlingarna på resan?

Resehandlingarna är värdehandlingar som skall medtagas på resan och uppvisas i receptionen vid incheckning. Uppvisa resehandlingarna digitalt eller som utskrift. 

Slutstädning inkluderar ej hämtning av sopor

Observera att slutstädning inte inkluderar tömning av sopor vid boende med självhushåll. Sopor slängs på anvisad plats i anslutning till boendet. Det är inte tillåtet att lämna sopor utanför dörren till lägenheten/stugan vid avresa. Soporna skall slängas på närmaste miljöstation.

Balkonger och altaner

Observera att balkonger och altaner inte skottas inför ankomst på en del boendealternativ. Hör med oss för information om ditt bokade boende. 

All inclusive

I våra paket med "All inclusive" ingår inte dryck till lunch eller middag då det enligt rådande lagstiftning är förbjudet att servera alkoholhaltiga drycker i obegränsad form inom Sverige samt i Norge. På hotell där det ingår lunchpaket gör man sitt personliga lunchpaket själv vid frukostbordet. Lunchpaket innefattar inte varm eller serverad mat utan företrädesvis bröd, pålägg. Vill man fylla en termos med kaffe så betalar man extra för detta direkt på hotellet.

Fri surf i Norge

Sedan den nya EU-regleringen 2017 surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du inom EU/EES till samma pris som hemma i Sverige.

Rökfritt

Samtliga av våra boendealternativ är rökfria. Vid överträdelse debiteras en avgift direkt från anläggningen.

Ski in - ski out via skidväg

Observera att skidvägar aldrig kan garanteras då skidvägarna är beroende av tillgången på natursnö. Kontakta oss gärna för mer information om ditt specifika boende.

Boende i flerfamiljshus

Oavsett tid på dygnet är det inte tillåtet att spela hög musik så att andra störs. Visa extra hänsyn mellan kl. 22.00 och 08.00. Vid störande ljudnivå från grannar, kontakta receptionen direkt på plats.

Förvaring av läkemedel på hotell

Har ni läkemedel som kräver kylförvaring kan ni förvara läkemedlet i hotellets restaurangkylar. På vissa hotell finns en mindre kyl på rummet. Hör med oss för vidare information.

Jourtelefon

Vid akuta ärenden finns vi tillgängliga på jour@nordresor.se eller vårt journummer +46 31 334 37 49. Jouren är bemannad dygnet runt. På vardagar mellan 09.00-17.00 finns vi tillgängliga på +46 31 27 00 50.

Laddningsstationer för elbil

På alla våra orter finns det laddningsstationer för elbil i närområdet. Ett stort antal boenden har även laddningsstationer/laddstolpe i direkt anslutning till boendet. Hör med oss för exakt information gällande boendet du bokat.

Vart hämtas mina förbeställda skipass ut?

Uthämtning av skipass sker med hjälp av QR-koden som finns i era resehandlingar. Skipassen hämtas ut i en skipassautomat som finns i anslutning till skidcentret.

Avstånd inom hotell/lägenhetsanläggning

Ett par av våra hotell består av flera byggnader vilket kan innebära att du bor en bit ifrån från hotellets reception, badanläggning med mera.

Utrustning i lägenheter/stugor med självhushåll

Ett stort antal av våra stugor och lägenheter är privatägda. Interiör och utrustning skiljer sig ibland åt även om lägenheterna tillhör samma boendeanläggning. Vi specificerar i våra boendebeskrivningar utrustning som finns att tillgå i varje enskilt enhetsnummer. Riktlinjen är att om en specifik utrustning inte finns specificerad i boendebeskrivningen så saknar lägenheten/stugan denna utrustning.

Rent generellt så saknar många lägenheter och stugor i Norge torkskåp. Vid bokning av en privatägd enhet kan ägaren låst skidboden så att den inte är disponibel. Detta skiljer sig emellan varje lägenhet/stuga och om vi anger att det finns skidbod i boendebeskrivningen så är skidboden disponibel för dig som gäst. När det saknas information gällande skidbod i boendebeskrivningen så betyder det att ägaren låst skidboden eller att enheten saknar skidbod. För fullständig information om din bokade stuga/lägenhet är det alltid bäst att kontakta oss på 031-270050.

Vistas inte i skidanläggningen efter stängningstid

Pistmaskin som använder vajer kan medföra livsfara. När skidanläggningen är stängd är det en arbetsplats och det är inte tillåtet att vistas i anläggningen under dessa tider. Se informationsfilm från SLAO

Arrangemang och tävlingar

På våra orter kan vissa nedfarter påverkas av arrangemang och tävlingar, detta kan medföra att någon nedfart är avstängd för allmänheten under vissa dagar (främst helger). Vi försöker i största möjliga mån informera om inplanerade arrangemang vid bokning. Vid vissa tillfällen kan arrangemang inplaneras med kort varsel och detta står utanför vår kontroll.

Skidskola

För att bli garanterad plats på respektive skidskola så rekommenderar vi bokning senast tre veckor före ankomst. Detta gäller speciellt under högsäsongsveckor som sportlov, påsklov och jullov.

Borttappad nyckel

En förlorad nyckel kan efterfaktureras direkt från boendeanläggningen. Kostnaden varierar emellan 500 - 3.000:- (NOK/SEK) beroende på anläggningens nyckelhantering.

Nyttjande av faciliteter och förvaring av bagage på avresedagen

Våra hotell erbjuder bagageförvaring om ni vill åka skidor på avresedagen efter utcheckning. Det är också tillåtet att nyttja allmänna faciliteter på hotellet under avresedagen (pool/duschar/omklädningsrum).

Incheckning under högsäsong

Observera att avvikelser från angiven incheckningstid kan förekomma under större ankomstdagar (påsklov, nyår, sportlov), detta gäller främst om ett större antal resenärer ankommer samtidigt och skall checka in, en viss fördröjning kan då ske på grund av köbildning vid incheckningen.

Bilder

Lägenheten/hotellrummet som du bokat kan ha en annan utsikt jämfört med bilderna som finns på nordresor.se

Mikrovågsugn

En del stugor och lägenheter på våra norska anläggningar saknar mikro trots att köket är fullt utrustat i övrigt. Mikro är inte lika vanligt förekommande i Norge jämfört med Sverige. Kontakta oss gärna innan avresa för mer information om mikro finns att tillgå i er bokade stuga eller lägenhet. 

Wi-Fi

En stor del av våra boendealternativ har gemensamt fritt Wi-Fi. Man skall dock ta i beaktande att när många är uppkopplade samtidigt kan det gå långsammare än vad man är van vid.

Stängda liftar/nedfarter

Nord-Resor frånsäger sig ansvar för stängda liftar eller nedfarter på grund av strömavbrott eller tekniska problem. Liftar/nedfarter kan vara stängda på grund av rådande väderförhållanden med mycket vind eller dimma under vissa dagar. Våra skidanläggningar följer föreskrivna säkerhetsbestämmelser.

Skiduthyrning

Rekommendationen är att alltid boka skidutrustning av en uthyrning belägen på orten man skall besöka. Om man hyr utrustning hemma så kan det innebära extra kostnader om någon utrustning inte passar eller går sönder.

Kvarglömda saker

Nord-Resor ansvarar ej för kvarglömda saker. Kvarglömda matvaror slängs av städpersonalen. Kontakta oss om du glömt värdesaker så kontakar vi anläggningen och undersöker om era värdesaker är upphittade av städpersonalen.

Senare utcheckning

I regel är det inte möjligt att senarelägga utcheckningen. I vissa undantagsfall är det möjligt med sen utcheckning om lägenheten/stugan/hotellrummet inte har ankommande gäster. Hör med receptionen på plats för mer information.

Storlek på bastu

I vissa lägenheter och stugor så är bastun inte dimensionerad för det antal personer som inryms i boendet. Hör med oss för information angående ditt specifika boende.